بر اساس یك نظرسنجی :
۷۶ درصد مردم آمریکا معتقدند فیسبوک برای جامعه مضر است
به گزارش توسعه دهندگان یک نظر سنجی جدید نشان داده است که از هر چهار آمریکایی سه نفر آنها گمان می کنند که فیسبوک برای جامعه مضر است و دلیلش نگرانی ناشی از پخش نظریه های توهم توطئه در این پلت فرم است.
به گزارش توسعه دهندگان به نقل از مهر؛ طبق نظر سنجی سی ان ان که اخیراً در نوامبر ۲۰۲۱ انتشار یافت، ۷۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند که فیسبوک سبب بدتر شدن شرایط جامعه می شود، در مقایسه ۱۱ درصد معتقد بودند که این غول رسانه های اجتماعی تأثیری مثبت بر جامعه دارد و ۱۳ درصد هم معتقد بودند که هیچ تأثیری ندارد. بیشتر از یک سوم از شرکت کنندگان در نظر سنجی-چیزی حدود ۳۶ درصد- گفتند که چندین بار در طول روز به اکانت فیسبوک خود سر می زنند. ۵۵ درصد از کسانی که معتقد بودند فیسبوک برای جامعه مضر است دلیل آنرا کاربران و رفتاهای اشتباه آنها عنوان کردند و ۴۵ درصد این گروه معتقد بودند که پلت فرم هایی مثل فیسبوک سبب بروز صدمه های اجتماعی می شوند و از میان کسانی که معتقدند الگوریتم های پلت فرم فیسبوک سبب صدمه به جامعه می شود ۴۴ درصد آنها جمهوری خواه و ۲۷ درصد طرفدار حزب دموکرات بودند. حدود ۵۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی معتقد بودند که دولت فدرال باید نظارت های بیشتری را روی این پلت فرم اعمال نماید و فیسبوک در مقابل باید این نظارت ها را بپذیرد و تنها ۱۱ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند فیسبوک نباید زیر بار قوانین و نظارت دقیق تر برود. حدود ۵۴ درصد از افرادی که در ماه حداقل چندین بار از فیسبوک استفاده می نمایند، معتقد بودند که بارها پیش آمده که این پلت فرم پست هایی را به آنها نشان داده که دوست نداشتند ببینند. خیلی از پاسخ دهندگان هم اعتقاد کمی به کارایی مثبت شرکتهای فناوری های بزرگ مانند گوگل و آمازون داشتند. بر مبنای همین نظرسنجی، فقط ۳۸ درصد از مردم اعتقاد داشتند غول های فناوری مانند فیسبوک و آمازون و گوگل در اقدامات خود منافع مردم را در اولویت خود قرار می دهند.
فیس بوک که ماه گذشته نام شرکت مادر خویش را به متا تغییر داد، در هفته های اخیر بعد از آنکه اسناد داخلی اش در اختیار رسانه ها و خبرنگاران قرار گرفت، افکار عمومی ایالات متحده را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است. بر مبنای اطلاعات افشا شده، مدیران این شبکه اجتماعی، کاملاً از مضر بودن الگوریتم های خود برای مخاطبین جوان و نوجوان خود آگاه هستند و با این وجود این الگوریتم ها محتواهای مضر و خشونت آمیز را در بستر پلت فرم خود به این گروه پیشنهاد می کنند. این در شرایطی است که در عین حال تلاش به محدود کردن برخی نظرات انتقادی هم دارند. با این وجود این شرکت در واکنش به انتقادات و نگرانی های موجود، تلاش می کند تا تأثیرات منفی پلت فرم های متعلق به این شرکت، یعنی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ را بی اهمیت جلوه دهد. فرانسیس هاوگن، مدیر سابق محصولات فیسبوک، در اظهارات خود در سنا مقابل قانون گذاران بیان کرد که رهبری شرکت فیسبوک می داند چگونه و با چه ساز و کاری پلت فرم خویش را در مقابل صدمه به قشرهای مختلف بویژه نوجوانان به حداقل ممکن برساند اما این کار را انجام نمی دهد؛ چونکه آنها سودهای نجومی خویش را به مردم و منافع آنها ترجیح می دهند. وی علاوه بر این از انتشار اخبار جعلی در انتخابات کشورهای مختلف هم در این شرکت پرده برداشت. فیسبوک در پاسخ به رسوایی ها اخیر در ماه نوامبر اعلام نمود که سیستم تشخیص چهره خویش را که فناوری شناسایی کاربران خود از روی عکس ها و فیلمها را ممکن می ساخت به دنبال اظهار نگرانی های فراوان از جانب کاربران خاموش کرده است. اینک مارک زاکربرگ و دیگر مدیران شرکتهای بزرگ فناوری، در شرایطی دشوار قرار گرفته اند. امروز علاوه بر مسؤلان و سیاستمداران، خیلی از کاربران هم نسبت به اهداف و اقدامات سیلیکون ولی بی اعتماد و بدبین شده اند. حال باید دید که مدیران ارشد این غول های فناوری، برای بهبود چهره خود و پلت فرم هایشان در بین مردم، چه تدبیری خواهند کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب