توسعه دهندگان

کوشش برای ارتقای ۲۰ رتبه ای سرعت اینترنت همراه

کوشش برای ارتقای ۲۰ رتبه ای سرعت اینترنت همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هدف گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقاء دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.


به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با مبحث روند توسعه دولت الکترونیک و هوشمند، با عرضه تعریفی از الکترونیکی شدن سرویس ها و خدمات، اظهار داشت: در دولت سیزدهم استقرار دولت هوشمند بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گرفته است. دولت الکترونیکی به معنای عرضه خدمات عمومی و دولتی به مردم با استفاده از فناوری اطلاعات است. این کار دو دهه قبل شروع شده و الان حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی عرضه می شود اما کیفیت آن به حدی نیست که مردم را از رجوع حضوری معاف کند.
وی ضمن اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، اظهار داشت: هر دو سال یکبار، مرجع بین المللی، کشورها را از این نظر ارزیابی می نماید، در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیکی ۸۹ بوده که در این عرصه بسیار جای پیشرفت داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم از راه ابزارهای دیجیتال است که در این بخش رتبه ۱۱۸ در میان ۱۹۳ کشور را به دست آوردیم که در نظر داریم در مدت چهار سال این رتبه را ۳۰ پله بالا ببریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تنها راه حذف امضاهای طلایی و فساد همین راه است، خاطرنشان کرد: تمام دنیا به سمت استقرار دولت هوشمند پیش می روند چونکه تنها راه حذف امضاهای طلایی، مبارزه با فساد و چابک سازی دولت، استقرار دولت الکترونیکی است. در سالهای گذشته هم در این عرصه قدم های خوبی برداشته شده و باید گام های مهمتر را هم برداشت.
زارع پور دولت هوشمند را حذف تصمیمات انسانی و عرضه خدمات مبتنی بر داده ها عنوان نمود و اضافه کرد: در دولت الکترونیکی همان خدمتی که در گذشته به شکل سنتی عرضه می شد را برخط انجام می دهند و در این فرایند رجوع حضوری مردم حذف می شود. برای رسیدن به این هدف باید پایگاه های داده دستگاه ها به هم متصل شوند و به جای این که روزها، هفته ها و حتی ماه ها وقت مردم تلف شود، تصمیمات به سرعت بر اساس اطلاعات واقعی گرفته و خدمات عرضه می شود.
وی در پاسخ به چرایی عدم اجرای مناسب دولت هوشمند تابحال اظهار داشت: نیکی از موانع عدم توسعه دولت الکترونیک این است که دستگاه ها در عرضه اطلاعات به یکدیگر همکاری نمی کنند. بود ساختار سازمانی مناسب، عدم آمادگی سازمان ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، قرار نگرفتن در اولویت مدیران دستگاه ها، نگاه سنتی و مقاومت های موجود و عدم تعامل دستگاه ها برای عرضه کرده ها به یکدیگر از علل کندی توسعه دولت هوشمند است.
شاه بیت دولت هوشمند عرضه خدمات مبتنی بر داده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به تجربه راه اندازی خدمت هوشمند احراز هویت از راه دور در گذشته، اظهار داشت: اگر بتوانیم این اتصالات و ارتباطات را بین دستگاههای مختلف برقرار نماییم، می توانیم شاهد استقرار دولت هوشمند باشیم. در زمان خدمت خود در قوه قضاییه، با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام دادیم. اما شاه بیت دولت هوشمند عرضه خدمات مبتنی بر داده است و باید مداخلات انسانی به حداقل برسد و با سرعت و کیفیت مناسب در هر ساعت از شبانه روز در دسترس مردم باشد.
زارع پور درباره موانع توسعه دولت الکترونیکی اظهار داشت: یکی از این موانع عدم زیرساخت مناسب در دستگاههای مختلف بوده که احتیاج به نیروی انسانی و هزینه زیاد دارد چونکه در همه دستگاه ها ظرفیت ها به شکل یکسان وجود نداشته است. مساله بعدی عدم اهمیت مدیران دستگاه ها به لزوم الکترونیکی شدن خدماتشان است. تحول در هر دستگاهی بدون عرضه خدمات به صورت دیجیتالی، تحول بیهوده ای است. مانع دیگر مخالفت با تغییر شیوه کار به علت نگاه های سنتی و مقاومت هایی است که در بعضی دستگاه ها وجود دارد. یکی دیگر از مسائل مهم هم عدم تعامل دستگاه ها با یکدیگر در تبادل اطلاعات است. در حالیکه اطلاعاتی که در دستگاه ها ثبت می شود متعلق به مردم است و باید در برای راحتی آنها به کار گرفته شود.
وی ضمانت اجرای پنجره واحد خدمات را پیگیری های شخص رئیس جمهور و معاون اول محترم رئیس جمهور دانست و ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر ملی بودن داده ها، اظهار داشت: رئیس جمهوری تاکید کردند که داده ها و اطلاعات مردم در دستگاه ها متعلق به بیت المال و همه دستگاه ها است و باید از آنها برای عرضه خدمات بهتر به مردم استفاده گردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به راه اندازی کمیته تعامل پذیری دولت الکترونیک از سال ۹۷، اظهار داشت: این کار حرکت ارزشمندی برای تعامل دستگاه ها در این عرصه بود اما ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات وجود نداشت که برای همین منظور طرحی در مجلس برای جرم انگاری عدم عرضه کرده برای دستگاه ها درحال پیگیری است که با تصویب آن، این حرکت سرعت بیشتری می گیرد.
زارع پور ضمن اشاره به راه اندازی مرکز ملی تبادل سرویس، اظهار داشت: در این مرکز بیشتر از ۲۰۰ سرویس عرضه می شود و پارسال بیشتر از سه میلیارد بار از این سرویس ها استفاده شده است. این سرویس ها از سوی دستگاههای دولتی به سایر دستگاههای دولتی، کسب و کارها و مردم عرضه شده است.
وی با اشاره به اینکه خیلی از این سرویس ها از راه بخش های خصوصی در چارچوب خدمتی خاص به مردم عرضه می شود، اظهار داشت: با همکاری نمایندگان مجلس طرح «داده و اطلاعات ملی» در مجلس تهیه و تدوین شد و الان در دستور کار صحن مجلس است که بر مبنای آن برای سرپیچی از وظایفی که کارگروه تعامل پذیری معین کرده، جرم انگاری شده و در صورت عدم همکاری برای بالاترین مقام دستگاه، مجازات پیشبینی شده است.
تاسیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در دستگاههای اجرایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از اقدامات این حوزه برای تسریع در اجرای دولت هوشمند را مصوبه شورای فناوری اطلاعات برای اصلاح ساختار مراکز فناوری اطلاعات عنوان نمود و اظهار داشت: مصوب شده که در همه دستگاههای اجرایی کشور باید مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در بالاترین سطح یک سازمان و زیر نظر مستقیم رئیس دستگاه تاسیس شود تا مدیریت تحول در دستگاه را برعهده بگیرد و مشکل ساختار سازمانی و هم جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص برای توسعه دولت هوشمند در دستگاههای دولتی حل شود. درباره دستگاههای حساس هم باید این مرکز در چارچوب یک معاونت تشکیل گردد و به این طریق ساز و کار زیرساختی دستگاه ها تهیه خواهد شد.
زارع پور ایجاد تکلیف قانونی راه اندازی پنجره واحد خدمات را یکی دیگر از اقدامات این حوزه اعلام نمود و اضافه کرد: یکی از وعده های ریاست جمهوری، حرکت به سمت دولت هوشمند بوده و یکی از مهم ترین برنامه های دولت برای ساماندهی دستگاه ها، اجرایی شدن این وعده است. یکی از اقداماتی که دراین خصوص انجام شده، بر مبنای قانون بودجه سالجاری، به تمام دستگاه ها تکلیف شده که تا شهریورماه «پنجره واحد هوشمند» خویش را راه اندازی کنند و یک سوم خدمات پرکاربردشان را از این طریق عرضه بدهند. علاوه بر این تا آخر دیماه فرصت داده شده که وزارت ارتباطات پنجره ملی خدمات هوشمند را راه اندازی کند.
وی تکلیف قانونی وزارت ارتباطات را هم راه اندازی پنجره ملی خدمات تا دیماه سالجاری بیان کرد و اظهار داشت: به جهت اینکه به دستگاه ها نشان بدهیم این کار شدنی است، خود «پنجره هوشمند ملی» را هشت ماه زودتر از و در اردیبهشت ماه، در هفته جهانی ارتباطات به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم. حدود ۱۰ دستگاه اصلی از ۱۷۰ دستگاه اصلی و چند دستگاه فرعی به این پنجره متصل شدند و مردم می توانند با عرضه اطلاعات فردی و تائید اطلاعات از تمام خدمات عرضه شده توسط این دستگاه ها استفاده کنند. به این واسطه کاربر یک بار وارد این سامانه می شود و برای دفعات بعد می تواند با یک مرتبه احراز هویت به خدمات تمام این دستگاه ها که به شکل الکترونیکی عرضه شده، دسترسی پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، وزارت فرهنگ، سازمان بهزیستی، وزارت اقتصاد، کمیته امداد و بنیاد شهید را برخی از این دستگاه ها اعلام نمود که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند. او همینطور از سازمان صداوسیما خواست مبحث تحقق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را در فهرست مطالبه گری خود از مسئولین دستگاه ها قرار دهد تا در شهریورماه که موعد قانونی حضور دستگاه ها است، شاهد حضور حداکثری آنها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند باشیم.
چرا مردم از کیفیت اینترنت راضی نیستند؟
زارع پور درباره زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار دولت هوشمند مانند کیفیت اینترنت، در پاسخ به این سؤال که سرعت اینترنت نسبت به خدماتی که دریافت می شود کند بوده و مردم از کیفیت آن راضی نیستند، اظهار نمود: عرضه هرگونه خدمتی بر بستر اینترنت، احتیاج به شبکه باکیفیت است. در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش ما این است که هر دو مساله ارتباطات و فناوری اطلاعات که بال های اصلی شبکه ملی اطلاعات هستند را در کنار یکدیگر توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت را بالا ببریم و خدمات مختلف در بستر شبکه ملی اطلاعات را به مردم عرضه نماییم.
وی با اشاره به اینکه سرعت اینترنت در کشور تابع عوامل گوناگونی است، اضافه کرد: بعضی از این عوامل در گذشته مورد غفلت واقع شده و ما را گرفتار مشکل کرده است. در کشورهای دیگر عمده ترافیک مصرفی مردم از راه ارتباطات ثابت تأمین می شود، اما در کشور ما چنین نیست. در گذشته تمرکز اصلی بر توسعه ارتباطات همراه بوده است، ذات توسعه ارتباطات ثابت سخت تر است و احتیاج به فیبرکشی های پرزحمت دارد که این کار نیازمند عزم عمومی است. اینترنت سیار محدودیت های خاص خویش را داشته و تا حدی می تواند خدمت عرضه کند اما نمی تواند بار اصلی شبکه را به دوش بکشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در برهه هایی تصمیم گیران حوزه ارتباطات به سمت توسعه اینترنت همراه رفتند در صورتی که فرکانس های این حوزه دارای محدودیت هایی است. تلاش هایی برای حل مشکل اینترنت داشته ایم و تلاش کرده ایم اینترنت همراه را ارتقا داده و فرکانس های جدیدی مثل ۲۳۰۰ را به اپراتورها واگذار نماییم تا در کوتاه مدت، مشکل اینترنت حل شود، اما نسخه شفابخش حل مشکلات در ارتباط با سرعت شبکه، راه اندازی و تکمیل پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها است.
زارع پور افزود: در نظر داریم تا پیش از آخر دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها عرضه شود و در قانون بودجه سال جاری همه دستگاه ها نظیر شهرداری ها، وزارت نیرو و… مکلف شدند که با دستگاههای دیگر همکاری کنند تا فیبرنوری به تحقق برسد. در فاز اول پروژه فیبرنوری، سرعت هزار مگابیت برثانیه را در شهرهای قم، بوشهر و مشهد تست کردیم و آنرا به تمام شهرهای کشور تسری خواهیم داد، چونکه اعتقاد داریم مردم ما شایسته سرعت های این چنینی هستند.
او همینطور تصریح کرد: آخرین رتبه بندی سایت اسپیدتست نشان می دهد، بر مبنای شاخص میانه، سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد و اینترنت سیار ۲۰ درصد نسبت به شهریور سال قبل افزوده شده است. هدف گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.



1401/03/30
08:44:51
5.0 / 5
529
تگهای خبر: الكترونیكی , اینترنت , برنامه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
میخواهید برنامه ای برای شما نوشته شود؟ سفارش توسعه نرم افزار


pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد